fredag 13 april 2012

Säker kommunikation?

IT-säkerhet känns inte alltid som den allra mest tacksamma branschen att arbeta inom. De senaste dagarna har ett antal verksamheter, som jag under lång tid diskuterat säkerhetslösningar med, infekterats med en otrevlig skadlig kod som "lamslagit" hela verksamheten i flera dagar. Något som enkelt hade kunnat undvikas med de lösningar jag föreslagit.

Man får en smått hopplös känsla i kroppen när verksamheter resonerar som att "det måste smälla först - sedan kan vi tänka oss att lyssna på säkerhetsleverantören". Man kan givetvis inte begära att en verksamhet ska investera hutlösa belopp och plöja ned mängder med tid på att nå högsta möjliga säkerhetsnivå, men när man identifierar en säkerhetslucka som relativt enkelt kan täppas till för rimliga pengar så önskar man att kunden åtminstone dyker upp på mötet som man har avtalat och förberett under lång tid...

Jag lever dock efter devisen att "kunden har alltid rätt" och därav är det vi som leverantörer som bör förändra situationen. Vi kan inte bara berätta om våra fiffiga lösningar och våra kostnadseffektiva teknik. Nej, vi måste på ett konkret och enkelt sätt förklara hotbilden och effekterna av en allt för låg säkerhetsnivå. Vi måste bli bättre på att kommunicera!

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar