måndag 29 februari 2016

Just a little of that human touch

Igår kväll lyssnade jag på Bruce Springsteens Human Touch. En vacker påminnelse om hur viktigt det är med personlig kontakt, kundvård och att inte gömma sig bakom e-postadresser och fina hemsidor.

När man arbetar med molntjänster finns det sällan praktiska skäl att träffa sina kunder. Det finns ingen hårdvara som ska levereras, det finns inga krångliga installationer som ska in i kundens miljö, och de allra flesta kundmöten kan genomföras online via skärmdelning och videokonferens.

Innan jag startade WeCloud arbetade jag på ett annat framgångsrikt företag som levererade molntjänster. Även på detta företag skedde majoriteten av kundkontakten via e-post, web, och online-möten. Samtidigt fanns ändå en del personlig kontakt som vägde upp mycket av molntjänsternas naturliga anonymitet. När bolaget senare köptes upp av ett stort amerikanskt företag försvann det personliga, tyvärr helt och hållet, till förmån för effektivitet och automatisering.

Man vill ju inte vara en bakåtsträvare, och det finns fortfarande många tradiga processer hos WeCloud som jag ser fram mot att helt automatisera. Men på WeCloud är vi fast beslutna om att behålla den personliga kontakten med våra kunder trots den snabba tillväxten. Jag vill påstå att det, när det kommer till leverans av molntjänster, är viktigare än någonsin med personlig kontakt, snabb respons och att verkligen lyssna på kunden.

Kanske vill ingen tillbaka till långdragna möten med kaffe och bull(e). Dels kan det straffa midjemåttet och ska vi vara helt ärliga; så värst effektivt var det inte. Men det personliga måste få plats även i moderna affärsprocesser.

I den här branschen finns ju ingenting annat att ta på. Vi levererar en funktion, inte en låda som kunden själv kan klämma och känna på. Möjligheterna att själv anpassa och "modda" våra lösningar är begränsade. Därför måste vi säkerställa att vi alltid finns där för våra kunder när det dyker upp frågor, idéer, funderingar eller utmaningar.

Passa nu på att träffa oss IRL. I April håller WeCloud tre lika intressanta som aktuella seminarium i Malmö, Stockholm och Göteborg. Kom förbi och få en kopp kaffe och lite "human touch". Läs mer och anmäl dig helst redan idag! 


Välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar